Trainingsschema maken

Wanneer ik een nieuw doel heb, hoort daar ook een nieuw schema bij. Hoe ik dat aanpak, kan je in deze blog lezen. Ik ben natuurlijk geen professional en ik weet niet of al mijn aannames kloppen. Maar voor mij werkt dit. Misschien kan je er wat inspiratie uithalen voor jezelf, maar doe vooral wat voor jou werkt!

Constanten
Bij het maken van een schema zijn er voor mij twee constanten: op donderdagavond training bij de atletiekvereniging en op zondag een langere training. De rest van de trainingen plan ik hier omheen.

Basisschema
Eerst ga ik op zoek naar een basisschema. Polar heeft in de zijn app ook schema’s die je kan instellen, maar ze zijn niet flexibel. Dat wil zeggen, wanneer je een schema kiest kan je wel je voorkeuren aangeven, maar je kan een losse training niet verplaatsen. Vaak wil ik dit wel en zoek daarom meer flexibiliteit. De laatste keren heb ik een kant-en-klaar schema gedownload van het internet. Vervolgens heb ik de trainingen uit het schema zo ingedeeld dat ze ook voor mij goed passen met daarnaast natuurlijk ook de training bij de atletiekvereniging.

Trainingsweek
Gemiddeld ziet een trainingsweek er als volgt uit; Op zondag een lange duurloop, dinsdag na het werk een kort rondje (maximaal 8km). Woensdag sportschool, donderdag atletiekvereniging. En op vrijdag of zaterdag nog een kort rondje (maximaal 5km). Naar het einde van het schema worden het maximaal aantal kilometers van de korte rondjes wel wat opgerekt, dan komen ze zeker wel boven de 10km uit. Maar dat voelt dan nog steeds als een kort rondje πŸ˜‰.

Horloge
Al mijn trainingen zet ik via de flow app in mijn Polar m430. Op trainingsdagen hoef ik dan niet meer na te denken over mijn training. Ik doe mijn horloge om en kan naar buiten gaan. Wanneer ik veel andere verplichtingen heb, vervalt er wel eens een training. Maar ik laat altijd genoeg ruimte, Β zodat dit meestal geen probleem is. Soms kan ik een training op een andere dag inhalen.

Makkelijker
Inmiddels is hardlopen niet meer weg te denken uit mijn dagelijkse bezigheden. Toch helpt een schema om makkelijker de deur uit te gaan. Naar een doel werken met een schema vind ik heel fijn. Het schema maken kost wel even tijd. Maar met de planning is het daarna eigenlijk heel simpel. Alleen je schoenen aan doen en gÑÑn πŸ˜€

Mijn schema’s vind ik op www.runnersworld.nl en op www.runnersweb.nl. Op de laatste website kan je ook een schema op maat laten berekenen. Met een aantal gegevens rolt er uit een online calculator een schema. Er zijn nog heel veel andere mogelijkheden, maar die heb ik nog niet uitgeprobeerd. Hoe maak jij je schema?

One Reply to “Trainingsschema maken”

Geef een reactie

