Slapen

Slaap is overgewaardeerd!

Een aantal jaren heb ik dit geroepen. Niet serieus bedoeld natuurlijk, maar om het voor mezelf wat luchtiger te maken. Wanneer je, zoals ik hele kleine kinderen hebt, gebeurt het vaak dat je nachtrust ergens op een laatste plaats eindigt. Gelukkig is deze periode voor mij achter de rug en weet ik hoe belangrijk slapen is.

Herstel
Wanneer je hardloopt is slapen ook heel belangrijk. Het is een van de manieren om je herstel te bevorderen. Door te slapen geef je je lichaam rust en kan het herstellen van de dag. Dit is zowel lichamelijk als geestelijk van belang. Wanneer je een trainingsschema samenstelt (hier kan je lezen hoe ik dat doe), dan zijn niet alleen de trainingen belangrijk, maar ook je rustmomenten. Een van de manieren van rust is slaap.

Aantal uren
Het ideaal aantal uren slaap is heel persoonlijk. Voor mij ligt dat optimum rond de 8 uur per nacht. Maar dat kan voor iemand anders hoger of lager zijn. Ik heb wel gelezen dat structureel minder dan 6 uur per nacht slapen voor iedereen te weinig is. Het lukt mij zeker niet om elke nacht 8 uur te slapen. Ik probeer wel op tijd in bed te gaan, maar soms lukt dat niet. Dat kan komen doordat ik afspraken heb die tot laat duren (bijvoorbeeld de donderdagavond training ;-)). Maar soms heb ik ook gewoon geen zin om voor tien uur in bed te gaan.

Uitslapen
Uitslapen lukt helaas vaak niet meer. Doordat ik een bepaald ritme heb, word ik gewoon heel vroeg wakker en kan ik daarna vaak niet meer slapen. Maar rustig opstarten en niet op een vroeg tijdstip ergens verwacht te worden is ook heel fijn. Of juist mijn bed uit om een vroeg rondje te lopen voelt ook als ontspanning.

Powernap
Wat ik de afgelopen periode ook een aantal keer gedaan heb is een powernap. Even 20 minuten mijn ogen dicht. En inderdaad het werkt! Daarna voel ik me echt een stuk energieker. Langer dan 20 minuten is niet verstandig, want dan word ik echt brak wakker.

Goede slaper
Ondanks de periode van korte en gebroken nachten heb ik gelukkig weinig moeite met slapen. Wel moet ik altijd even tot rust komen na een intensieve training of wedstrijd en dan is in slaap vallen best moeilijk. Na mijn marathon was ik heel erg moe, maar was in slaap vallen de grote uitdaging. Maar verder ben ik goede slaper.

Vakantietijd
Omdat het nu vakantietijd is en daardoor veel activiteiten op een laag pitje staan, kan ik vaker op tijd in bed en weer bijtanken wat betreft energie. En ik hoop dat dit ook te zien in de resultaten van het hardlopen!

Hoe (goed) slaap jij?

Geef een reactie

