Zuivel

Op Instagram had ik jullie beloofd om eens een blog te schrijven over zuivel. Hier is hij dan :-).

Waarom?
Waarom over zuivel? Omdat het voor mij een heel belangrijk onderdeel is van mijn dagelijkse voeding. Zuivel bevat veel eiwit en mijn dagelijkse voeding, bestaat voor zo’n 25% uit eiwit. Natuurlijk zijn er andere manieren om aan voldoende eiwit te komen, maar ik ben een zuivel liefhebber. Voor mij dus veel zuivel in de vorm van yoghurt en kwark.

Rijtje
Ik heb zo een heel rijtje van yoghurt en kwark wat ik regelmatig eet; magere yoghurt, magere kwark, Optimel kwark Griekse stijl en Skyr. Ik zal je meenemen in de voordelen van de verschillende producten.

Ochtend
Als eerste eet ik bijna elke ochtend een schaaltje magere yoghurt met muesli (af en toe wissel ik dit af met havermout of brinta). Magere yoghurt biedt relatief veel eiwit, dus is voor mij een goede start. Ik eet de magere yoghurt van campina, deze vind ik prettig van structuur en hij is ook mild van smaak.

Elke dag
Dagelijks eet ik in de ochtend een hele bak kwark. Meestal is dat de magere kwark van Topvit, dit is van het eigen zuivelmerk van onder andere de Hoogvliet, Melkan. Mijn favoriete smaak is de ananas-passievrucht. Het is een gewone kwark met goede voedingswaarde.

Afwisseling
Omdat ik ook van afwisseling houdt, eet ik ook verschillende andere soorten kwark. Maar ook ik moet soms op de kleintjes letten en dan vind ik de andere soorten vaak wat te duur om elke dag te eten. Ik eet ook graag de Optimel kwark Griekse Stijl. Alle smaken vind ik eigenlijk wel lekker, maar perzik is echt mijn nummer één.

Rest van de dag
De rest van de dag vul ik vaak met andere voedingsmiddelen wat betreft eiwit, maar ook dan neem ik regelmatig iets van zuivel, maar dan niet een hele bak ;-). Campina heeft naar aanloop van de Olympische Spelen magere milde kwark ontwikkeld. Zowel de vanille als de kokos variant vind ik erg lekker. De voedingswaarde zijn wat anders, er zit bijvoorbeeld nog wel wat vet in. Daarom eet ik daar vaak minder van.

Nieuwe soorten
Onlangs heb ik ook twee nieuwe soorten kwark ontdekt. Als eerste Protein Powered by Melkunie. Een bakje bevat zo’n 20 gram eiwit. Tot nu toe vind ik alle smaken (strawberry, raspberry en passion fruit & papaya) die ik heb geprobeerd erg lekker. Ook is er Kvarg verkrijgbaar, een dikke kwark met ook veel eiwit. Voor zowel de Protein als Kvarg geldt dat deze erg dik is. Je lepel blijft er rechtop in staan. Ik vind dat er lekker, maar dat betekend ook dat ik er niet heel veel van kan eten. Ik zit echt heel snel vol. De bakjes van 200 gram van de Protein zijn wat mij betreft meer dan groot genoeg.

Skyr
Iets wat al iets langer verkrijgbaar is en ik vaak ’s avonds wil eten is Skyr. Ik heb hiervan alleen de naturel versie gegeten. Dit is een dikke kwark (minder dik dan de Kvarg) met een vriendelijke smaak.

Onderweg
Als laatste over de Breaker High Protein. Er zijn verschillende smaken en elke smaak heeft zijn eigen voedingswaarde. Ik neem deze vaak mee als ik onderweg ben voor een hardloopevenement. Vaak bewaar ik deze dan voor na het hardlopen. Behalve dat ze heel praktisch zijn, is de smaak ook erg goed. Dit is echt yoghurt, dus het “drinkt” ook makkelijk weg.

Fan
Zoals je ziet ben ik een fan van kwark, de wat dikkere structuur ten opzichte van yoghurt bevalt mij heel goed. Elke soort heeft zijn eigen voedingswaarde, hoewel ze ook wel op elkaar lijken. Hieronder zal ik in een tabel zetten oplopend van de hoeveelheid eiwit per 100 gram, wat de voedingswaarde zijn (kan per smaak soms iets verschillen).

Naam Kcal Vet Koolhydraten Eiwit
Breaker banaan/bosbes 99 3 gram 13 gram 3,9 gram
Milde Magere Yoghurt Campina 39 0 gram 4,0 gram 4,7 gram
Topvit ananas – passievucht 43 0 gram 5,0 gram 5,6 gram
Breaker kokos 57 1,5 gram 4,1 gram 5,8 gram
Breaker vanille 84 0,9 gram 13 gram 6 gram
Optimel Griekse Stijl Perzik 54 0 gram 4,2 gram 7,7 gram
Melkan magere Franse kwark 49 0 gram 4,0 gram 8,3 gram
Campina magere milde kwark  kokos 67 0,5 gram 7,5 gram 9,2 gram
Protein power by Melkunie Raspberry 69 0,3 gram 6,5 gram 10 gram
Kvarg Framboos 60 0,2 gram 3,4 gram 11 gram
Skyr naturel 65 0 gram 4,0 gram 11 gram

Wat is jouw favoriet?

Geef een reactie

