Balans

Deze blog gaat niet over de balans tussen het plannen van trainingen en mijn werk. Daar heb ik in eerdere blogs al over geschreven. Maar deze gaat over de balans tussen training, rust en andere activiteiten. Klinkt misschien een beetje vaag, maar als je doorleest zal ik je precies uitleggen wat ik bedoel.

Een trainingsprogramma bestaat uit een aantal trainingen per week, in mijn geval zijn dat drie looptrainingen en een keer sportschool. Deze trainingen hebben allemaal hun eigen doel. Een doel kan zijn om je snelheid te verbeteren. Vaak zit er tussen trainingen een dag rust, zodat je voldoende kan herstellen om de volgende training goed te kunnen volbrengen.

Eigenlijk heel simpel, je plant gewoon je trainingen in volgens het schema. Maar dan komt er nog iets om de hoek kijken. Behalve de verplichtingen die tijd kosten, ben ik ook de hele dag in beweging. Ik fiets bijvoorbeeld de laatste tijd veel. Ik heb ervoor gekozen om een aantal dagen per week met het OV naar mijn werk te gaan. Dan fiets ik altijd eerst naar het station (6km). Ondanks dat het hier om een klein stukje gaat, is het toch weer “extra”. Hetzelfde geldt eigenlijk voor een dagje museum. De hele dag rondwandelen, vraagt ook weer extra energie.

Dat is dus de balans waar ik nog naar aan het zoeken ben. Het inplannen van een training lukt wel, maar de balans met de andere activiteiten heb ik nog niet gevonden. Vroeg naar bed en een training overslaan of juist op een andere manier rust in bouwen? Ondanks dat het trainen best goed gaat, merk ik ook dat ik moe ben. Wanneer moet je gas terugnemen? Ik weet het eigenlijk niet. Als iemand het antwoord weet 😉

De komende weken wil ik hier iets meer op gaan letten. Ik ben aan het trainen voor een 10 kilometer, niet voor een (halve)marathon 😀. Omdat mijn basis goed is, zal het uitlopen van die 10 kilometer wel lukken (ondanks dat ik natuurlijk wel een doel heb). Kijken hoe ik de balans kan bewaren en misschien kom ik er zelfs wel achter dat ik wel goed bezig ben 😉.

Geef een reactie

