Hartslag

Zoals jullie hier kunnen lezen heb ik onlangs een clinic gehad van Polar over lopen op hartslag. Nu ik voldoende ben uitgerust van mijn halve marathon, is het tijd om weer te gaan trainen voor mijn volgende doel; de Marikenloop 10 kilometer op 21 mei.Β En voor dit doel wil ik op hartslag trainen.

Toen ik keek naar de planning voor vandaag, was ik niet heel enthousiast. Een training van in totaal (dus inclusief warming-up en cooling-down) 55 minuten en dit allemaal in zone 2*. Ik was bang dat ik de hele weg aan het wandelen zou zijn. En als je mij een beetje kent, weet je hoe ik over wandelen denk πŸ˜‰.

Maar soms moet je Β nieuwe dingen uitproberen, waar je eigenlijk geen zin in hebt. Misschien is het gewoon een kwestie van wennen en vind ik het binnenkort fantastisch. Dus vandaag gewoon maar begonnen.

Wat ik merkte is dat lopen in zone 2 echt heel langzaam is, echt flink relaxed. Daarnaast zal ik moeten leren alleen op mijn hartslag te letten en niet op mijn snelheid. Mijn kilometergemiddelde is nog nooit zo laag geweest volgens mij. Ik werd op een gegeven moment ingehaald door een andere hardloper. Nu gebeurt mij dit vaker, maar meestal ben ik dan gewoon lekker aan het lopen. Nu vond ik het een beetje gΓͺnant πŸ™ˆ.

Maar het is gelukt! Aan het einde kreeg ik zo’n twee keer een waarschuwing dat mijn hartslag te hoog was, maar dat kon ik snel corrigeren. Ik heb alleen de cooling-down gewandeld, om zo mijn hartslag echt omlaag te brengen. Maar het andere deel van de training heb ik (hard)gelopen πŸ˜ƒ.

Hoewel ik het een rare training vond, heb ik wel het gevoel dat ik iets gedaan heb. Blijkbaar moet je toch hard werken als je je hartslag in de gaten houdt πŸ˜‰. Maar ik ga hier dus mee verder. De volgende training mag ik een deel in zone 3 lopen. Ik ben benieuwd hoe dat bevalt.

 

*Als je meer wilt weten over hartslagzones kan je op verschillende sites goede informatie vinden, bijvoorbeeld via deze site. Er zijn 5 zones oplopend in intensiteit.

Geef een reactie

