Hartslagmeting

Als je me volgt op Instagram, heb je kunnen zien dat ik donderdagavond een clinic over hartslagmeting heb gevolgd. En zoals beloofd nu een blog over wat ik geleerd heb.

Geen training
Donderdagavond is de avond dat ik bij de atletiekvereniging train. Maar dit keer stond er geen training op het programma. De sponsor van onze atletiekvereniging had een vertegenwoordiger van Polar uitgenodigd om het een en ander te vertellen over hartslagmeters. En nog belangrijker, hoe je die in je training kan gebruiken.

Polar M400
Zelf heb ik al een aantal jaar een Polar M400 met hartslagmeter. De hartslag wordt dan gemeten met een meter op een borstband. Ik heb me eerder wel iets verdiept in trainen op hartslag, maar blijkbaar toch niet goed gegenoeg, want donderdag leerde ik toch weer nieuwe dingen.

Maximale hartslag
Om goed op hartslag te kunnen trainen moet je eerst weten wat je maximale hartslag is. De beste manier om hier achter te komen is door dit door een sportarts te laten meten. Vaak is dit onderdeel van een sportmedisch onderzoek en als je aanvullend verzekerd bent bij je ziektekostenverzekering, kan je hier periodiek vaak een vergoeding voor krijgen. Maar je kan je maximale hartslag ook uitrekenen (dat is natuurlijk minder nauwkeurig). Ook zijn er trainingsmethoden om je maximale hartslag te bepalen. Als je geïnteresseerd bent, kan je er hier meer over lezen.

Zones
Als je je maximale hartslag weet, kan je in zones gaan trainen. De zones zijn een bepaald percentage van je maximale hartslag. Dat betekent dat de hartslag die bij een zone hoort voor iedereen heel persoonlijk is. Als iemand een hartslag van 150 heeft, zegt dat eigenlijk heel weinig.

Efficiënt trainen
Maar waarom zou je in zones gaan trainen? Het kan je helpen efficiënt te trainen. Zoals in Jack Daniels schrijft in Daniels’ Running Formula “Met de minste inspanning,  het grootste resultaat.” Door in zones te gaan trainen, krijg je inzicht in de intensiteit van je training.

Trainingsintensiteit
Trainingsintensiteit heeft te maken met de tijd die je daarna nodig hebt, om te herstellen.   Trainen kost energie en het zorgt ook voor schade aan je spieren. Dat is helemaal niet erg, maar je moet je lijf wel de kans geven om te herstellen. Door goed te trainen kan je er juist voor zorgen dat je sterker wordt, de zogenaamde overcompensatie.  Als je te snel achterelkaar traint en dus niet de tijd neemt om te herstellen, kan het zijn dat je juist minder goed wordt, in plaats van beter. Door gebruik te maken van hartslagzones krijg je informatie  over hoe lang je moet herstellen. Door op deze manier te trainen kan je je trainingsschema hier op aanpassen.

Over Polar
Natuurlijk kregen we ook specifieke info over Polar. Het bedrijf is de eerste die gestart is met het meten van hartslag bij sporters. Deze meten ze bij voorkeur via een borstband. Op deze manier wordt de tijd tussen twee hartsamentrekkingen  gemeten. De meting op je arm is veel minder nauwkeurig, omdat er dan door je huid heen je bloedstroom wordt gemeten (zelf denk ik dat dit voor een recreatieve loper, zoals ik zelf ben, meer dan voldoende is). Polar heeft trouwens zelf ook een horloge die de hartslag om de pols kan meten (m600). De kennis van Polar komt van data die ze verzamelen bij topsporters. Deze kennis gebruiken ze in hun producten. Ook mijn Polar verzamelt data van mijn eigen trainingen, hiermee worden mijn instellingen steeds aangepast als dat nodig is.

Geen vergelijking
Hoewel ik zeker enthousiast ben over het trainen in hartslagzones en ook over Polar,  heb ik natuurlijk geen vergelijkingsmateriaal. De enige ervaring die ik heb met het meten van hartslag heb ik met mijn Polar. Voor mij is mijn m400 een prima horloge en hartslagmeter. Naast hartslagmeting kan deze nog veel meer. Je kan hier meer over de functie van de m400 lezen.

Nieuwsgierig
Ondanks dat ik donderdagavond niet echt heb gelopen, was het een leuke avond. Ik wil zeker gaan proberen om op hartslag te gaan trainen. Ben nieuwsgierig naar hoe deze manier van trainen mij zal bevallen.

 

2 Replies to “Hartslagmeting”

Geef een reactie

