Krachttraining

Deze week stond voor mij in het teken van krachttraining. Ik ben maar een keer geweest, maar heb er de helft van de week last van gehad ;-).

Ik heb een personal trainer gevraagd om een krachttrainingsschema voor mij te maken. Dit schema is echt voor mij als hardloper gemaakt. Het is dan ook niet de bedoeling om hele grote spieren te kweken ;-).

Waarom dan wel krachttraining doen? Om sterker te worden ;-). Daar bedoel ik mee dat door aan krachttraining te doen, je spieren meer aankunnen. Hierdoor gaat het hardlopen uiteindelijk makkelijker (misschien ook sneller). Maar het allerbelangrijkste voor mij is, je kan er blessures mee voorkomen.

Afgelopen week ben ik dus gestart met mijn schema. Ik moet zeggen dat ik het best spannend vond. Ik moest natuurlijk het krachthonk in :-0. Ik was hier nog niet eerder geweest en was bang om daar als een scharminkel erg op te vallen. Maar ik had een redelijk rustig tijdstip gekozen. Uiteindelijk heb ik netjes mijn training gedaan, de tijd vloog voorbij.

Na de training voelde ik me prima, hoewel ik wel aan het trillen van mijn spieren voelde dat ik genoeg had gedaan. Ik wist ook dat ik spierpijn kon verwachten. En dat begon al in de avond. Toen ik donderdag mijn bed uitkwam, wist ik het zeker, ik had spierpijn ;-).

Zoals jullie weten is donderdagavond mijn atletiekavond, dan loop ik op de baan. De training ging best aardig, maar ik ben wel eerder afgehaakt. Ondanks de spierpijn kon ik al direct voelen, waarom krachttraining werkt, maar ik weet ook dat ik een ander tijdstip zal moeten gaan kiezenΒ voor de krachttraining. Want er zat echt te weinig tijd tussen mijn krachttraining en de baantraining. Dat wordt dus mijn volgende uitdaging om dit goed te gaan plannen.

Ook vandaag stond nog in het teken van spierpijn. Ook dit had ik verwacht. Ik hoop dat het morgen zo goed als weg is en dan ga ik zondag op mijn gemakje weer een duurloopje doen :-).

 

One Reply to “Krachttraining”

Geef een reactie

