Slapen

Waarschijnlijk hadden jullie gisteren een blog van mij verwacht, maar ik had geen inspiratie. Dat kwam doordat ik mijn rondje overgeslagen had :-0. Zaterdag heb ik wel een minirondje gelopen, maar om daar dan een hele blog over te schrijven. Wat ik wel gedaan heb? Heel veel dingen die niets met hardlopen te maken hebben ;-).

Belangrijk
Nu dus toch een nieuwe blog. Zoals je hierboven al kan lezen, gaat hij over slapen. Dit is voor iedereen heel belangrijk, maar zeker voor hardlopers. Maar dat dit ook lastig is, hoef ik niet uit te leggen.Voor wie mij al iets langer kent, is mijn motto in een drukke periode; ‘slaap is overgewaardeerd’ ;-).

Agenda
Wanneer je agenda net zoals die van mij zich al snel vult, is het inplannen van de hardlooprondjes (of sportschool) best een uitdaging. Hoewel het inmiddels al wel een vanzelfsprekendheid is om te gaan, blijven er momenten dat het moeilijk past. Juist in een drukke periode is het hardlopen echt een uitlaatklep (clichΓ©, ik weet het Β πŸ˜‰ ), maar wat komt er dan in de verdringing? Juist, slapen.

Elsevier
Dit weekend las ik een artikel in de Elsevier over slapen. Hier werd weer benadrukt hoe belangrijk het is om voldoende te slapen. Wat voldoende is, is niet voor iedereen gelijk. Maar het ligt ergens tussen de 6 en 10 uur per nacht. Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat ik heel veel slaap nodig had, zo’n 10 uur per nacht. Inmiddels weet ik dat dit echt teveel is, maar zo’n 8 uur per nacht is nog wel nodig. Helaas lukt het niet om elke nacht aan de 8 uur te komen.

Voldoende slapen
Uitslapen op mijn vrije dag of in het weekend zit er helaas niet meer in. Ook al hoef ik niet mijn bed uit, ik ben gewoon vroeg wakker. Dus om voldoende te slapen, moet ik op tijd in bed gaan. Vier keer in de week gaat mijn wekker om zes uur (soms nog wel eerder), dat betekent dat ik om uiterlijk tien uurΒ in bed moet. Een avond in de week is dat al onmogelijk, vanwege mijn training.

Kiezen
Uiteindelijk gaat het dus om keuzes maken (clichΓ© nr.2). Steeds vaker heb ik wel het gevoel dat het een keuze is tussen hardlopen en slapen. Wat ga ik dan doen? Gisteren heb ik een tussenweg gekozen. Ik ben niet gaan hardlopen, maar heb ook niet geslapen. Ik ben offline gegaan en lekker met een tijdschrift in bad gaan liggen :-). Het blijft natuurlijk lastig om te kiezen. Maar misschien ligt de keuze eigenlijk wel ergens anders en moet ik niet kiezen tussen hardlopen en slapen, maar iets anders uit mijn schema schrappen ;-).

Geef een reactie

