Schoenen

Ik heb al een keer eerder over schoenen geschreven, maar zoals je waarschijnlijk wel op Instagram of Facebook heb zien langskomen, heb ik weer een nieuw paar. Dit keer zijn het New Balance schoenen. Ik ben benieuwd hoe ze echt lopen (ga ik vanavond uitproberen), na vooral op Asics gelopen te hebben.

Omdat ik de laatste tijd op mijn linkervoet veel last heb van blaren, wilde ik weer een keer helemaal vanaf nul mijn schoenen aan laten meten. 

Dus zo gezegd, heb ik een afspraak gemaakt bij een andere winkel. Wel een beetje lastig, want ik ben nogal trouw aan mijn ‘eigen’ winkel. Ik word er altijd hartelijk ontvangen en goed geholpen. Maar zoals gezegd, ik wilde een echte nulmeting.

Dus ging ik op vrijdagavond naar de andere winkel. Ik merkte al direct dat het anders ging dan de afgelopen keren. Na een aantal vragen beantwoordt te hebben, liet ik mijn huidige schoenen zien. De verkoper zag al direct dat ik waarschijnlijk op te grote schoenen liep. Dat was al één. Vervolgens werd ik op een plaat gezet, waarbij de drukpunten van mijn voet zichtbaar werden. 

Daarna kreeg ik een stel neutrale schoenen aan. Eigenlijk zijn dat gewoon normale schoenen. Je voeten kunnen zich namelijk verschillend gedragen als je landt. Ze kunnen netjes recht landen. Daarnaast kunnen ze naar buiten landen en als laatst naar binnen. Met de neutrale schoenen mocht ik op een lange baan heen en weer rennen. Hier werd een filmpje van gemaakt.

Toen werd duidelijk dat mijn voet bij het landen iets naar binnen zakt (dat heet overproneren). De verkoper vond het een twijfelgeval. Maar omdat ik aan het trainen ben voor een marathon, heeft hij  me toch een schoen met antipronatieblok (zo heet dat) aangeraden. 

Vervolgens heb ik vier verschillende paren getest van verschillende merken. Uiteindelijk zijn het de new balance schoenen geworden, een maatje kleiner dan mijn Asics.

Nu is het tijd om afscheid te nemen van deze Asics. Na bijna zo’n 1000km zit het er voor hen weer op. Het afscheid zal zwaar zijn als ze in de kliko gaan πŸ˜‰.

3 Replies to “Schoenen”

Geef een reactie

