Lange duurlopen

Zoals je misschien op Facebook (of Instagram) al hebt gelezen, heb ik vandaag weer een echte lange duurloop gedaan. Vanaf vandaag heeft de afstand van mijn duurloop op zondag dubbele cijfers.

Een lange duurloop gaat niet over snelheid. Het gaat erom dat je op een prettig tempo kilometers maakt. Dat is om je duurvermogen te trainen, het aan een stuk lopen en dan steeds langer (en als het goed is, ook steeds verder). Ik vind het heel gezelllig als er iemand meefietst, maar ook alleen kan ik erg genieten van de afstand. De omgeving van Wageningen is prachtig en omdat ik steeds verder ga, ontdek ik steeds meer mooie plekjes.

Maar waarom word ik zo blij van deze afstanden? Dat is best lastig uit te leggen. Het is een gevoel. Korte afstanden (voor mij is dat alles onder de 10km) zijn zeker leuk, maar voor mijn gevoel ben ik dan net op gang. Natuurlijk kan ik dan sneller en ben ik ook wel eens kapot na 5km, maar meestal zit ik pas na zo’n 3 Γ  4 km in een lekker ritme. De kilometers daarna gaan dan heerlijk, maar om echt ‘in de omgeving op te gaan’ (ja, klinkt zweverig, maar ik had gewaarschuwd dat het lastig uit te leggen zou zijn 😜), heb ik minimaal 10km nodig. Op dat moment zijn mijn spieren goed warm, heb ik mijn ademhaling en hartslag onder controle en kan ik genieten van mijn muziek en de omgeving.

Dit laatste gevoel is waar ik zo lang naar uit gekeken heb en vandaag mocht ik dus weer. Heerlijk relaxed gelopen en zelfs best snel (voor mij dan πŸ˜‰) ondanks het relaxte gevoel. Blijkbaar heb ik met de trainingen van afgelopen tijd best wat stappen gezet. Ik kan niet wachten tot volgende week, dan mag ik wéér verder (16km)!

image

Geef een reactie

