Tegenwind

Tegenwind heeft volgens mijn woordenboek (je weet wel zo’n heel dik en zwaar boek), zowel een letterlijke als figuurlijke betekenis. De figuurlijke betekenis is tegenslag. Daar heb ik wel regelmatig mee te maken gehad (wie niet πŸ˜‰). Maar hardlopen heeft mij geleerd dat veel tegenslagen relatief zijn en dat het je ook altijd iets leert. Maar genoeg gefilosofeer (je mag het ook gezwets noemen 😜). Vandaag had ik te maken met de letterlijke variant van tegenwind: ‘tegen de voortbewegingsrichting ingaande wind’.

Vandaag stond er natuurlijk weer een lange duurloop gepland. En ook dan geldt; Weer of geen weer, altijd hardloop weer ;-). Ondanks dat het regende toen ik weg ging, de buienrader vertelde wat anders, had ik niet het gevoel dat het een lastige loop zou gaan worden.

Het eerste stuk ging dan ook redelijk makkelijk, ondanks dat ik omhoog liep. Na het bos kwam er een heel open stuk, dat was pittig tegen de wind in. Maar dit viel achteraf gezien nog wel mee. De tegenwind veranderde een stukje verderop in echte tegenwind (het was hier nog meer open) waarbij je het gevoel krijgt niet vooruit te komen. Het hele stuk op de dijk was dus tegen de wind in (voor wie bekend zijn in en om Wageningen, het was de Grebbedijk).

Vervolgens kwamen er nog wel stukken met wind mee, maar de stukjes met zijwind voelden dan extra zwaar. Ook voelt het op sommige stukken of je uit je jasje waait. Ik had mijn petje, tegen de regen, inmiddels al niet meer op mij hoofd, want dan waaide die af.

Aan het einde bleek wel dat de tegenwind erg veel van mijn spieren had gevraagd. Ik kon nog makkelijk kletsen (liep met m’n hardloopmaatje), maar mijn spieren protesteerden flink. Mijn conclusie na vandaag is: hardlopen tegen de wind in kan prima, maar dan is het handig om je training daarop aan te passen :-).

Ben benieuwd hoe het morgen gaat…

One Reply to “Tegenwind”

Geef een reactie

