Rust?

Als je gaat hardlopen en voor het eerste een schema ziet, staan daar vaak rustdagen op. In het begin heb ik me regelmatig afgevraagd waar deze goed voor waren. Maar het blijkt dat je lijf dit nodig heeft om te herstellen. Het heeft iets te maken met je spieren die je beschadigd door te trainen. Als je dan rust, repareren ze zichzelf weer en worden ze zelfs steker als voor je training. Hier zijn allerlei termen voor, maar als je daar meer over wilt weten, moet je even googlen.

In de trainingsschema’s die ik gebruikt heb, zie je ook dat de trainingsintensiteit en soms zelfs de frequentie naar je doel (vaak een wedstrijd) afneemt. Fysiek ben je klaar om de wedstrijd te lopen, maar dan is die rust weer belangrijk. Zodat je volledig uitgerust je doel kan bereiken.

Maar dit vind ik een van de lastigste dingen van een training. Richting een wedstrijd neemt de spanning toe. En ik ben inmiddels gewend om dit kwijt te raken door lekker te gaan hardlopen. Maar dat is dus niet de bedoeling. Ik ben nog opzoek naar de juiste balans. Hoeveel is verstandig en hoeveel rust heb ik nodig.

Deze week is het vooral rust, morgenavond nog een halve training en dan ben ik klaar voor zondag. Ben benieuwd of de balans goed was 😉.

Geef een reactie

