Hardlopen

Het heeft even geduurd, maar ik durf het inmiddels hardop te zeggen. “Ik ben een hardloper”.

Afgelopen jaar heb ik voor het eerst een halve marathon gelopen en dat was de beste hardloopervaring van mijn (zeer) korte hardloopcarrière.

In 2013 had ik het gevoel dat ik druk was. Niet zo zeer lichamelijk dat ik van hot-naar-her racete (dat viel eigenlijk wel mee), maar vooral druk met mijn gedachten. Ik had iets nodig waarbij ik mijn gedachten kon “uitzetten”.  Ik was al een aantal keren begonnen met hardlopen, maar door verkoudheid (waarvan ik nu weet dat je dan ook prima kan blijven hardlopen) en een lichte blessure stopte ik weer.

Op een erg mooie tweede pinksterdag ben ik toen gestart met de podcast van Renate Wennemars. Wat was ik trots na die eerste keer. Of ik het leuk vond, maakt toen nog niet zoveel uit, want het gevoel wat ik had dat ik gegaan was, was meer dan genoeg.

Ik ben zelfs tijdens onze vakantie in Frankrijk doorgegaan met de trainingen. En het lukte inderdaad om aan het einde van de serie podcasts 25 minuten aan één stuk te kunnen hardlopen.

Nu was het tijd om ook nieuwe schoenen aan te schaffen. Mijn schoenen waren inmiddels al zo’n vijf jaar oud en dat was toch niet meer verantwoord om op te lopen ;-). Dus ik naar een speciaalzaak en heb me nieuwe schoenen laten aanmeten. Flink wat euro’s armer, maar met een paar goede schoenen om veel kilometers te gaan maken.

Omdat ik behoefte had aan een stok achter de deur, ben ik in september van dat jaar ook lid geworden van de atletiekvereniging. De donderdagavond ben ik daar vanaf 20.30 altijd te vinden om te lopen.

In het najaar van 2013 heb ik mijn eerste wedstrijd gelopen, een lokale avondrace in het donker. De sfeer was fantastisch! Dit motiveerde me om me ook in te schrijven voor de 10km loop in Rotterdam tijdens de Marathon. Dat duurde nog wel even, maar dan had ik tenminste flink de tijd om te trainen. Na wat traingingsdipjes is heb ik toen de 10km helemaal uitgelopen. In een tijd die ik echt niet meer durf te noemen, maar ik was zó trots op mezelf dat het gelukt was om al die 10.000 meters te blijven lopen. En dat publiek langs de route, fantastisch. Toen had ik het loopvirus echt te pakken. Nu is hardlopen voor mij iets wat geïntegreerd is in alles wat ik doe. Niet-lopen is geen optie, dus ook op vakantie gaan de schoenen mee. En na een lange dag op het werk is het heerlijk om even “je hoofd leeg te maken”. Dus ja, ik ben een hardloper 🙂

FB_IMG_1451332564401
Ja, ik heb hem echt gelopen 🙂
Geef een reactie

